Flákanie sa Ministerstva vnútra SR. Návrh technickej novely zákona o komunálnych voľbách
To, čo celé roky uniká poslancom Národnej rady, občanom SR, najmä desaťtisícom z tých, ktorí sa aktívne zapájajú do volieb, napriek upozorneniam občanov a organizácií, nemožno označiť u pracovníkov Odboru volieb a referenda Ministerstva vnútra inak ako flákaním sa. Ide o zastaralosť a neaktuálnosť zákona o nadchádzajúcich komunálnych voľbách. Zákon stále ešte nezohľadnil, že:
1. Základná vojenská služba bola zrušená v r. 2006 - Zákon č. 346/ 1990 (o komunálnych voľbách, ďalej len: zákon) spomína ZVS v § 2, odseku 2, písm. c,
2. Branný zákon bol úplne zrušený už v r. 2002 – Zákon ho spomína v poznámke k § 2, odseku 2, písm. c,
3. Zákon č. 80/ 1990 Zb. bol nahradený Zákonom č. 333/ 2004 Z.z. – Zákon ho spomína v poznámke k § 5, odseku 1 a v poznámke k § 27,
4. Zákon č. 140/ 1961 Zb. (Trestný zákon) bol nahradený Zákonom č. 300/ 2005 Z.z. – Zákon ho spomína v poznámke k § 60
5. Zákon č. 162/ 1993 bol nahradený Zákonom č. 224/ 2006 Z. z. – Zákon ho spomína v § 5, odsek 3, písm. b
6. Zákon č. 85/ 1990 Zb. bol novelizovaný Zákonom č. 112/ 2010 – Zákon ho spomína v poznámke k § 16, odsek 9 a v § 21, odsek 2,
a iné...
Zákon SNR č. 346/ 1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí však, rovnako ako ostatných päť volebných zákonov nerieši jasne ani to, či sa oznámenia o čase a konaní volieb posielajú alebo neposielajú aj nesvojprávnym osobám. Či sa nesvojprávne osoby prenášajú alebo neprenášajú zo stálych zoznamov aj do zoznamov pre komunálne voľby. A ak áno, či sa potom aj nesvojprávne osoby započítavajú medzi oprávnených voličov alebo nie. Zákon by tiež nemal umožňovať účasť na voľbách aj osobám bez občianskeho preukazu (dokonca aj bez akéhokoľvek dokladu totožnosti, ako je v súčasnej úprave, § 31, odsek 2), keďže jedine v občianskom preukaze sa na druhej strane v časti „Osobitné záznamy“ uvádza prípadná prekážka vo volebnom práve.
kn
Komentáre
Prehľad komentárov
Ústavný súd v minulosti už viackrát rozhodol, že komunálne voľby v obciach a mestách boli neplatné a museli sa konať nové voľby: http://www.spravy.bringer.sk/sprava/258703-vybrane-pripady-porusenia-zakona-o-komunalnych-volbach/
Vierka, súhlasím
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 13. 11. 2010 21:55)
Ale oni si asi myslia, že viac získajú ako stratia. Alebo aj napríklad niektorí z tých kandidátov, ktorí kandidujú za stranu alebo za koalíciu strán, na celej svojej webovskej stránke nemajú nikde uvedené, že majú niečo spoločné s nejakou stranou. Potom sa náhodou dozvieš, že nielenže kandidujú na straníckej kandidátke, ale že sú aj straníckyumi funkcionármi. Teda, voličov svojej strany majú za takmer istých a pokúšajú sa loviť aj v iných vodách, kde by im ich prihlásenie sa k strane nepomohlo. Alebo po voľbách na mestských, obecných tabuliach uverenia fotky kandidátov, niekde sú potom celé 4 roky a neuvedú ich stranícku príslušnosť. Pritom, pri hlasovaniach sú vždy závislí.
Pokiaľ ide o kandidátov na starostov, tí sú často nielen "nezávislí," ale niekedy zase sú kandidátmi všetkých parlamentných strán aj zopár neparlamentných. Čo je podobne smiešne a pokrytecké. Tí sú väčšinou aj jedinými kandidátmi v obci.
nezávislý kandidát
(viera, 13. 11. 2010 21:30)Nechápem, ako môže byť nezávislý kandidát na starostu obce, podporovaný politickými stranami. Podľa mňa, v takom prípade "nezávislosť" stráca zmysel.
Diskriminácia vo volebnom zákone
(Hela, 6. 11. 2010 3:19)
Zákon o komunálnych voľbách je chaos a nespravodlivý voči nezávislému kandidátovi. Z praxe je jasné, že do komisií si nanominuje (v malých obciach) členov starosta a robí sa tam to, čo prikáže ON. Prečo nemá právo nezávislý kandidát také isté aké má politická strana? Na obciach sa robia pri sčítaniach hlasov svinstvá! Myslíte si, že naozaj hlasmi voličovo prechádzajú stále komunistickí kandidáti čo tam iba nečinne sedia? Majú tam celú svoju rodinu a má to vyhraté na celej čiare. Mńa o tom nikto nepresvedčí že je to inak, bol som toho svedkom ako sa to robí!!!
Kde sú vtedy veľkí spravodlivci? Asi len vo veľkých mestách a potom sa čudujme aké máme obce, sedia tam starí komunisti aj 30 rokov čo nepohnú ani prstom, ale vedia ako zostavioť volebnú komisiu!!! Je to o klamstve a nie o voľbe!!!
Členstvo vo volebnej komisii
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 21. 10. 2010 0:34)Člen volebnej komisie musí mať trvalý pobyt v obci alebo mestskej časti... (z komentára k § 11 volebného zákona)
Komunálne voľby 2010
(Monika Bérešová, 18. 10. 2010 9:35)
Môže byť členom okrskovej volebnej komisie člen, ktorý
nemá v obci trvalý pobyt, v ktorej sa konajú voľby starostu obce a poslancov do obecného zastupiteľstva ?
Petičné hárky dvojmo?
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 9. 10. 2010 12:56)
Určite nie. Aj pri nezávislých kandidátoch sa petícia vyhotovuje v jednom exemplári. Aj keď zákon je nejasný a absentujú, prinajmenej na webe metodické pokyny v tejto veci, mnohí potvrdzujú, že podľa školení, stačí jedna petícia. Niektoré obecné úrady však hovoria o tom, že kandidát má odovzdať originály petičných hárkov + kópie. Zákon však o žiadnych kópiách nehovorí. Nech si obecný úrad narobí kóopie sám. Ak potom budú, spolu s inými voelbnými materiálmi v trezore, iste ich nik nebude žalovať.
Čo sa týka podpisu, to je horšie. Mohla Vás na to upozorniť zapisovateľka už pri preberaní. Ale možno mala pokyny od starostu vyradiť podľa možností niektorých kandidátov... V každom prípade, podľa Zákona o petičnom práve - v úplnom (novelizovanom) znení je uvedený na webe: http://www.vyvlastnenie.sk/predpisy/zakon-o-peticnom-prave :
§ 5
odsek 5) Ak petícia nemá náležitosti podľa odseku 1, príslušný orgán verejnej správy bezodkladne vyzve osobu, ktorá petíciu podala, aby odstránila nedostatky petície v lehote najneskôr do 30 pracovných dní od doručenia výzvy, s poučením o následku ich neodstránenia.
Zákon o voľbách je samozrejme chybný, mnohé veci v ňom neplatia ( https://volby.estranky.sk/clanky/komunalne-volby-2010/flakanie ). Malo v ňom byť uvedené min.., že sa použijú primerane ustanovenia zákona o petičnom práve. V podstate z neho platí pre voľby len § 4 a § 5 čiastočne.
Miestna volebná komisia má desať dní na to, aby o kandidátnych listinách rozhodla, pričom sa musí zvolať najneskôr do 5 dní od podania kandidátnych listín. Neviem, ako a podľa čoho školia zapisovateľky miestnych volebných komisií, ale, zdá sa, že keby poznali aspoň § 17 zákona, že by sa predišlo väčšine problémom s (ne)registráciou kandidátov už pri preberaní.
V tomto prípade by mohla miestna komisia vyzvať spôsobom ako sa oznamuje rozhodnutie o (ne)registrácii kandidáta, aby prišiel tie podpisy doplniť do 24 hodín - a ešte stále stihne 10 dňovú lehotu.
Ak však už rozhodli, včera alebo vo štvrtok, máte pondelok posledný termín na podanie žiaodsti o rozhopdnutie na okresnom súde.
petičná listina
(rena, 8. 10. 2010 22:27)Môže volebná komisia vyradiť nezávislého kandidáta, ak jeho petičná listina nebola odovzdaná dvojmo a nebola podpísaná osobou zodpovednou za styk s verejnosťou?
Ústavný súd už rozhodol
(Admin, 30. 11. 2010 12:41)