Dotazník o bývalom režime
Požiadal ma jeden priateľ na Facebooku o zodpovedanie nižšie uvedených otázok. Hoci nesúhlasím už ani s názvom dotazníka – žiadny komunizmus u nás predsa nebol a aj o tzv. socializme by sa dalo polemizovať, nesúhlasím ani s tendenčnosťou názvu, ktorou sa všeobecne nikdy k skutočným postojom maximálneho počtu z respondentov nedostaneme, keď im podsúvame nejaký postoj, ktorý by mali mať. Stávame sa tým len poľutovaniahodnými manipulátormi, podobnými komunistom alebo súčasným lžiliberálom, či lžikonzervatívcom. Dotazník som mu napriek uvedenému publikoval. Sám naň odpoviem verejne, najneskôr 13. decembra o 24:00
Dotazník k SOČ – Zločiny komunizmu v ČSSR 1945 – 1989
Vek:
Pohlavie:
1. Čo viete o období komunizmu v ČSSR?
2. Aký máte pohľad na obdobie komunizmu v ČSSR?
3. Viete o tom, že tento režim bol zločinecký a spáchal mnoho zločinov proti demokracií a základným ľudským právam a usmrtil mnoho nevinných ľudí? O akých zločinoch viete?
4. Zaujímali ste sa aktívnejšie o toto obdobie?
5. Myslíte si, že v školách sú žiaci/študenti dostatočne oboznámení s týmto bdobím?
(Základné a stredné školy)
6. Keby ste porovnali fašizmus s komunizmom, ktorý z nich je podľa vás horší režim? Napíšte aj podľa čoho ste to usúdili.
7. Myslíte si, že by sa tento režim ešte mohol vrátiť? Myslíte si, že by to bolo dobré?
8. Zaujíma vás politický vývoj Slovenska? Ste s ním spokojný?
9. Akých významných ľudí poznáte z tohto obdobia, ktorý bojovali proti režimu alebo stáli na tribúnach v Novembri 1989?
10. Ste spokojný s vývojom Slovenska od Novembra 1989. Popíšte čo sa vám páči a čo naopak nepáči.
Ďakujem za váš čas, ak uznáte za vhodné môžete to rozposlať aj iným ľuďom, o ktorých si myslíte, že by mi mohli pomôcť.
Odpovede prosím uveďte v komentári k tomuto článku (Netreba sa registrovať, odpovede stačí očíslovať), prípadne ich prosím zašlite na email: karolnagy7@gmail.com. Uveďte, prosím, či súhlasíte s prípadným zverejnením tvojich (vašich) odpovedí, s celým menom, len s iniciálkami, alebo vôbec nesúhlasíš(te).
Ak je vaša odpoveď obsiahlejšia, pokračujte otvorením ďaľšieho komentára, prípadne ju publikujte na vlastnom webe a tu uveďte len link.
Karol Nagy: Odpovede na dotazník o bývalom režime
Komentáre
Prehľad komentárov
Žila som v ňom, moji rodičia museli ísť obaja každý školský rok do riaditeľne školy a tam si vypočuť o spiatočníctve, keď nás (9 súrodencov) dávali na náboženstvo, otec nemal prácu a keď sme žiadali o pomoc, tak to bolo raz za 5 rokov, ináč sme biedu treli
2. Bola to ťažká doba, spolužiačku vypočúvali, zastrašovali ... aj my sme sa báli ... za dvadsať rokov chcem viac spomínať na to, že som bola šťastné dieťa svojich rodičov a keď som mala 13, tak mi umrel otinko a mama sa s takou láskou o nás starala, že sme to ani nepociťovali ako ujmu
3. viem o tom - farar Polanský nájdený obesený na radiátore s popálenými škvrnami na tele, ďalší kňazi v base, biskup Baláž zbavený súhlasu a ako vysokoškolsky vzdelaný človek pracoval ako závozník .... viem mnoho ďalších
4. Radšej nemyslieť - je to deprimujúce
5. Nie su, na zakladnych skolach len tak okrajovo, ze to bolo kedysi pred dvadsiatimi rokmi a na strednych sa skor nehovori
6. nechcem porovnavat
7. Komunizmus je dielo diabla a moze sa vratit kedykolvek, ked vidim ako sa spravame, ako sme vylucili opat vieru so svojich zivotov, tak to asi speje k tomu, ze sa to vrati ... urcite by som to nechcela
8. Zaujima ma Slovensko, je to moja rodna zem, nepoznam inu krajsiu krajinu a chcela by som tu byt spokojna do smrti a hovorit svojim detom a vnucatam o krase Slovenska. Dotiahnut ich k volebnym urnam, aby konecne zmenili to, co sa tu deje teraz. Je tu opat diskriminaciu viery, nábozenstva, rodin s detmi a rodin s viacerymi detmi
9. No Havel, Dubček, Václav Malý, Kňažko, Budaj, Langoš, Čarnogurský - bol v čase revolúcie zavretý v base, Mikloško, Korec .... a mnoho, mnoho iných a samozrejme moja mama, ktorá nás zásobila tirkolorou
10. Chvilu bolo lepsie, ale s dnesnou vladou jedneho muza to ide doluvodou coraz viac a demagogia sa stupnuje s hodiny na hodinu
zlaté 60-roky
(cica, 14. 12. 2009 8:43)1.skoro všetko ved som v nom žila 2.boli aj dobré aj zlé veci tak ako dnes 3.viem,že boli uranové bane,a petepáci,vojaci dva roky slúžili,mnohých prenasledovali za ich názory,ale to je aj dnes.ak nie ste na správnej strane ste vyvrheľ,dalej tajne sa chodilo do kostola a krstili sa deti,niektorí nemali možnosť študovať na vysokých školách 4.žila som v tomto období ,takže ho mám zmáknutý 5.neviem,nesledujem to.nemám už školopovinné deti 6.tak vojna je vždy hrozná a nechcela by som ju zažiť 7.tento režim sa asi nevráti,ale nejaký režim vždy bude ,však aj teraz sme sledovaní cez karty,mobily a podobne 8-je to jedno,kto tam je ,hrable hrabu k sebe 9.Budaj,Dubček,Havel,Knažko,Langoš,1O.milujem slobodu ,aj ked ťažko povedať či ju máme
Dole vodou tak či tak
(Helena, 14. 12. 2009 0:18)
67, žena
1.takmer všetko. v r.1949 som zažila násilnú kolektivizáciu, pamätám, akonám zavreli učiteľa za zo, že nezískal dosť členov JRD (roľnícke družstvá, v Rusku Kolchozy).A odvtedy mám jasnú hlavu.
2.Príšerný. Bola som nadaná na niečo celkom iné, ako som študovala.Mohla som len tam, kde robili nábor.
3.Mama bola zavretá za nacizmu ako židovka, otec v 50 rokoch ako komunista.Učili nás hlúpi učitelia bez kvalifácie. Kádrové posudky, ktoré ma predurčili robiť s dvojitým titulom sanitárku.
4.Zaujímala, a zaujímam doteraz.Ale naša generácia začína vymierať a to čo sa kecá dnes, už nie je pravda.
5. Ani 1%.
6.Fašizmus=komuinizmus 1:1, prvé vrcholilo genocídou Židov, druhé likvidovalo ľudí potichúčky, v rukavičkách.
7.Ak existuje Boh,nedopustí to....iba ak by sme ho začali ešte viac urážať.
8. Zaujíma, spokojná nie som.Začala to SNS s "vládnime si sami!" a pokračovala HZDS s vypasený Jánošíkom 20.storočia.Folklór a kultúru bolo treba uchríniť, ale hospodárstvo zachrániť-Čechom ostalo aspoň dačo.
9.Chartisti 77, Augustín Navrátil s petíciou za kresťanské práva,Čarnogurský, Mikloško, Kńažko,Budaj, Selecký, kresťania, ktorí žili tu, medzi nami. Veľa pokazila navrátená kňazská emigrácia, ktorá sa tu objavila zo zahraničia po 40 rokoch a dala sa do zvelebovania Tisovho štátu.
10. Nepáči- školská politika, zdravotníctvo, sociálna sféra-máme žobrákov a bezdomovcov, lebo volímebezcharakterných ľudí, predtým sme sa klaňali Moskve, teraz Bruselu, púšťame do gatí. Mali sme vybudovať jednotné a silné Československo a potom sa priateľsky, na základe referenda, rozdeliť. Postrádam čestné osobnosti, ktorým by išlo ozaj o národné, nie o svoje záujmy!
dotaznik@dotaznik.sl
(dotaznik, 13. 12. 2009 23:46)
Vek: 29
Pohlavie: m
1. Čo viete o období komunizmu v ČSSR?
zle, zle, zle.
2. Aký máte pohľad na obdobie komunizmu v ČSSR?
zle,zle,zle,
3. Viete o tom, že tento režim bol zločinecký a spáchal mnoho zločinov proti demokracií a základným ľudským právam a usmrtil mnoho nevinných ľudí? O akých zločinoch viete?
Ano, viem o mnohych. Kazdu sobotu mozte vidiet na Tv JOJ v hlavnych spravach jeden pribeh. su tam ludia co chceli utiect na slobodu za hranice, su tam tyrani a prenasledovani pre nazory proti rezimu, odvleceni do gulagov, decimovani reholnici, ...
4. Zaujímali ste sa aktívnejšie o toto obdobie?
nie som historik, tak nie, ale toto obdobie sa neda prehliadnut.
5. Myslíte si, že v školách sú žiaci/študenti dostatočne oboznámení s týmto bdobím?
NIE jednoznacne! tych par skol, ktore navstivil Ustav pamati naroda je len kvapka v mori a dnes uz UPN nema peniaze na tuto aktivitu! Takze pridu len ak im preplatia cestu...
Nase postkomunisticke skolstvo to ucit urcite nebude!
6. Keby ste porovnali fašizmus s komunizmom, ktorý z nich je podľa vás horší režim? Napíšte aj podľa čoho ste to usúdili.
Komunizmus je jednoznacne horsi! Fasizmus trval podstatne kratsie a vo fasistickych koncentrakoch bola relativne rychla smrt, pokial v ruskych pracovnych taboroch pracovali ludia az do smrti z vycerpania! teda pokial ich z roztopase nezastrelili... Pozrite si film od UPN "PREZILI SME GULAG"
7. Myslíte si, že by sa tento režim ešte mohol vrátiť? Myslíte si, že by to bolo dobré?
Tento rezim je uz vrateny!!! Vid kauza Frantiskani atd... Je to tragedia. Ale kto sa nepouci z historie, je odsudeny ju opakovat...
8. Zaujíma vás politický vývoj Slovenska? Ste s ním spokojný?
Zaujima, nie som.
9. Akých významných ľudí poznáte z tohto obdobia, ktorý bojovali proti režimu alebo stáli na tribúnach v Novembri 1989?
Budaj, Miklosko, Knazko.
10. Ste spokojný s vývojom Slovenska od Novembra 1989. Popíšte čo sa vám páči a čo naopak nepáči.
Nie som. Plebsu dali zdanlivu slobodu a viac sa sustredili na rozkradanie majetkov...
A okrem ekonomickych srac...iek stale silnie aj nova totalita! Sme cim dalej vo vacsich srac...kach.
nezabudajme a budme ostraziti a vdacni!
(Stefan, 13. 12. 2009 23:14)
31, M
1. Vela, prezil som v nom 12 rokov zivota. Moji rodicia nemohli studovat na vysokej skole. Zazil som, ako aj oni podzemnu cirkev, nutnost nehovorit v skole, co si ako rodina myslime, pocul som pribehy mne vzacnych ludi o tom, ako boli vazneni, tyrani (!!!), nemohli studovat, nemohli robit to, co cheli. Krestan nemohol byt ucitelom, policajtom, alebo pravnikom. To som vedel od malicka.
Okrem toho si osobne pamatam rady na banany, nizke platy rodicov a neuveritelnu sed zivota.
2. Spomenul som uz vyssie. Ale myslim si, ze komunizmus by mal byt verejne odsudeny rovnako ako fasizmus. Bol to zlocinecky rezim, ktory oberal ludi o slobodu, cest aj svedomie (nastastie moja rodina bola na spravnej (= protirezimovej prip. sedovej) zone.
3. Samozrejme... Poznam osobne vela slusnych ludi, ktorym ublizil. Vaznenia (napr. Dr, Anton Neuwith a skupina zvana rodina, reholnici (Saleziani a pod., tzv. Barbarska noc), zhabany majetok, perzekucie, konfiskacia biznisu... buranie domov za ucelom stavby sidlisk (Petrzalka) a parkovisk (moji stari rodicia...).
4. Samozrejme. V nasej skupine priatelov, od rodicov a znamych...
5. To neviem, ale co som pozeral ankety v TV tak urcite nie! Toto obdobie sa relativizuje...
6.Zlo a zlo je vzdy zlo. Boli podobne, len komunizmus ma este vacsi dosah. Ich spolocnou crtou bola neucta k ludskej osobe a popretie tych zloziek spolocnosti, ktore nie su statom (cirkev, spolky, biznis...).
7.Vracia sa (demokraticky deficit EU, sudcovsky aktivizmus, oslabovanie rodiny cez tzv. homofobne zakony...). Bol by som velmi nerad. Milujem ludi a slobodu. Clovek je charakterizovany slobodou zitou v zodpovednosti. A tieto rezimy poprieraju obe.
8. Zaujima, nie som. Vracaju sa komunisti, chyba moralka v politike, klame sa, je v nej vela klamstva...
9. Anton Neuwirth, Vladimir Jukl, Silvester Krcmery, Jan Ch. Korec, Jan Carnogursky, Fero Miklosko, A. Srholec. Nezabudajme na Cechob: V. Havel, J. Lux, P. Pithart,... Na tribunach: Jan Budaj, Milan Knazko. Za tribunami: M. Butora, P. Zajac, F. Gal... a mnohi dalsi pasovatelia knih a vodcovia podzemnej Cirkvi... (A. Hlinka, Saleziani v Rime a pod.)
10.Mrzi ma, ze sa na november zabuda. Vladnu nam klamari, ktori hovoria jedno a robia ine... Kradne sa vo velkom a tlacia sa tu nove ideologie, ktore vychadzaju z marxizu (niektore druhy feminizmu, ktore potlacaju komplementaritu muza a zeny, sexualna revolucia, homosexualna lobby).
Dotazník
(viktor, 13. 12. 2009 22:08)
Muz,
24
1. No asi len tolko ze ked som bol mali spominam si ze vsetkeho bolo malo a to asi vsetko ale viem ze clovek si nemohol povedat co chcel, obdobie ked rozum siel bokom a strannik bol sefom hoci nevedl pomali kolko je 2 plus 2 a mudrejsi makali, same dezinformacie a klamstva o pravde ...
2. Kedze si ho velmi nepamatam a ked aj tak len slusne, vela som sa pytal tych co zazili a cital som aj pocul tak som vyvodil stoho vysledok, ze zbytocna strata casu slovenska vo svete kde bol komunizmus, pretoze sme mohli byt uz davno niekde inde a nerozkradavali by tu dnesny demokratycky komunisti.
3.Ano viem
4.Ano
5.Nie pretoze v nasich najvissich kruhoch este stale niekto je co to nechce davat viac do povedomia mladych ludi.Malo by sa stym nieco urcite robit.
6.Komunistycky pretoze ten ide aj proti svojim a hlavne rozvoj sa zastavuje kvoli kontrole svojich oveciek co fasizmus sice chce iba svoju rasu ale neverim zeby chceli byt uplne sami :) ale hlavne sa staraju o svojich aspon tak to vidim.
7.Podla mna nie skor pride nieco ine ako to co pozname v tomto svete, mozno podobne ale urcite ine.
8.Ano zaujima a snazim sa citat vsetko co sa tyka tohto ale inac spokojny niesom momentalne ani neviem ci najaku stranu mam na vyber snad ked pride ina generacia bude s coho vyberat a bude aj lepsie.
9.Tak toto ma dostalo :) na moju vyhovorku je asi to ze ja radsej chcem vediet co bolo co sa robilo ako kto.
10.No musim byt spokojnejsi je ovela vedsia sloboda hoci ty starsi nato niesu zvyknuty a tak nevedia pochopit niektore veci ako ze ten kto je lepsi ten berie co za komunizmu asi opak jednoducho slabsi stratili a silnejsi ziskali
dotaznik
(Rob, 13. 12. 2009 21:32)
muz, 27
1. potlacovanie prav a slobodneho myslenia, konania a podnikania. Zivot podla planu a riadeny z centra tak aby masy mali pracu, jedlo a drzali sa na uzde. Vsetkym podla potrieb a hodnostarom/papalasom vsetko ostatne. Trvalo neudrzatelny koncept...
2. strateny cas ktory posunul nasu krajinu na uroven ostatnych post-sovietskych krajin. Ak by naas oslobodili spojenci, nie rusi, nasa krajina by bola teraz na urovni beneluxu, rakuska alebo ostatnych "zapadoeuropskych" krajin... but we're getting there :D
3. pocul som o tom. to suvisi z bodom 1. vynucovanie jednotneho myslenia a potlacanie akehokolvek vybocovania s nastaveneho planu. je treba ale povedat ze zlociny sa deju vsade za kazdeho rezimu
4.nie, pozeram vpred nie dozadu. to prenechavam historikom..
5. niesu, urcite niesu, historia sa BUDE opakovat, bohuzial
6. fasizmus bez debaty. lebo vyvrcholil genocidou. za komunizmu, ak si nevyskakoval a nevybocoval z masy, rezim ta neprenaseledoval..
7. viz bod 5. a dobre to urcite nebude
8. tak na 75% ma zajima kedze nezijem na slovensku. Spokojny niesom ale mohlo to byt odost horsie... Tiez ma trapy to ze politici v kazdej vlade kradnu bezohladne... a velmi som znepokojeny ze sa vobec neriesi otazka proti ciganskych a proti madarskych nalad a prehlbuju sa regionalne rozdiely.
9. havel, dubcek
10. urcite som spokojny
Dotazník
(Mirek Návrat, 13. 12. 2009 21:12)
Vek: 18
Pohlavie: můž
1. Doba nesvobody, psychická i fyzická likvidace slušných lidí
2. Nesmíme už nikdy nic takového připustit
3. Ano, vím o tom. Mnoho věcí se dá nastudovat na www.totalita.cz
4. Ano
5. Ne, ale zlepšuje se to. Otázkou je, zda to bude stačit...
6. Komunismus. Měl i více obětí. Navíc je lákavější a zdlouhavější.
7. V podobné podobě ne, ale za svobodu je třeba bojovat neustále.
8. Ano, ač jsem z Česka, tak zajímá. Se současným stavem nejsem spokojený, ale vidím tu velký potenciál demokratických prozápadních stran do budoucna.
9. Skupina bratří Mašínů...
10. Ano, ale skutečně to zdaleka nestačí. Je třeba začít makat!
13.12.2009
(Andrea , 13. 12. 2009 20:49)
1.Bol to jeden z neprijateľných režimov, hociod. starších vieme, že aspom mali soc. istoty. Len to pravda nie je.
2. Bola som žiačkou ZŠ, ale režim bol zlý.
3. Zločinecký samozrejme bol.
4. Ano
5. Nie
6. Oba
7. Dúfam, že nie, a že horší hádam už nebude
8. Ano. Spokojná vôbec nie som
9. P.Kňažko, Budaj, Čarnogurský, Popvič arcib.Sokol
10. Nie som spokojná. Jedine,že ma neprenasledujú i keď tomu neverím moc, že slobodne môžem vyznávať vieru, cestovať ...
Nepáči sa mi to, že ľudia kedykoľvwk prídu o prácu, nemajú soc. istoty, je to veľa, panuje nenávisť a závisť.
Dotaznik
(Peto, 13. 12. 2009 20:34)
22/muž
1.) Viac menej to, čo som počul z rozprávania rodičov a starých rodičov, keďže na dejepise sa tejto téme moc nevenuje, ale aký taký prehľad mám.
2.) Keďže viem, že to bolo obdobie neslobody, tak môj pohľad na toto obdobie je negatívny. Som rád, že som to zažil len veľmi okrajovo, ako malé dieťa, a teda môžem slobodne cestovať, nikto ma nediskriminuje za moju vieru a podobne.
3.)Viem, viem o monsterprocesoch s odporcami rezimu v 50. rokoch, o procesoch proti cirkvi, o rozpusteni reholi, o akcii byty...
4.)Áno
5.)Myslím si, že nie.
6.) Ťažko povedať, podľa mňa boli oba režimy podobne zločinecké, Hitler išiel otvorene proti Židom, a za jeho vlady ich boli zabite miliony, komunisti išli otvorene proti cirkvi, a keďže ich vláda trvala dlhšie a vládli na väčšom území, tak bolo asi viac obetí, ale myslím si, že oba režimy boli na tom rovnako.
7.)Či by sa mohol vrátiť to záleží od ľudí, ako sa postavia k minulosti, hlavne mladí. Isté však je, že ak by sa vrátil, tak by to bola katastrofa.
8.) Politický vývoj Slovenska ma zaujíma, keďže vzhľadom na to, čo študujem je pravdepodobné, že svoj život strávim na Slovensku, ale s vývojom od posledných volieb nie som spokojný
9.) Osobne žiadneho, ak bola otázka myslená takto, ale poznám tých najznámejších.
10.) V zásade som spokojný s vývojom po novembri ´89, spravilo sa veľa dobrého a treba v tom pokračovat, ale ako som už napísal predtým, nie som spokojný s vývojom, ktorý nastal po posledných voľbách.
Keďže som sa podpísal len krstným menom, tak súhlasím so zverejnením mojich odpovedí s uvedením celého mena.
16/žena
(dotaznik, 13. 12. 2009 20:24)
1. no veľa toho nie
2. vzhľadom na to že o tom veľa neviem žiaden
3. nooo, napr tie koncentracne tabory nie?
4. nie
5. neviem, ale asi nevedia dostatočne o zlách toho obdobia
6. fasizmus? (tip :P )
7. nie
8. nezaujímam sa o politiku celkovo, ale to čo sa ku mne dostáva neznie zrovna ružovo
9. môjho otca :D (on tam ale važne bol :P sice ne moc vaznamni asi ale co uz :D )
10.hmm
Dotazník
(Kristína, 13. 12. 2009 20:21)
17/žena
1)nie veľa
2)myslím, že to nebolo až také apásonosné ako si niektorí mysleli
3)áno, viem... niektoré mi utkveli v pamäti(Horáková...)
4)ani nie
5)ako študentka tento pocit nemám
6)vždy som si myslela, že fašizmus bol horší,ale potom podľa istých údajov som bola oboznámená s tým, že počas komunizmu zahynulo oveľa viac ľudí ako v období fašizmu
7)politika tohto štátu je podľa mňa taká, že by sa tomu v konečnom dôsledku ani nebránili, ale nemyslím si, že by to bolo dobré
8)zaujíma ma to... a myslím si, že teraz je to dosť oničom..skôr či neskôr dôjde k zániku Slovenska
9)Dubček, Havel ??
10)tak myslím že tá zmena odvtedy je veľmi badateľná, lenže smerovaním súčasnej vlády sa znovu dostaneme tak, kam sme nechceli
Dotazník
(Maria, 13. 12. 2009 20:20)
1) takmer všetko
2) negatívny
3) otec bol pod hrozbou likvidácie matky, mňa a sestry dokopaný k spolupráci s ŠTB
4) samozrejme
5) veľmi nedostatočne a podľa straníckej príslušnosti učiteľov skreslene.
6) komuinizmus. Zákernejší,tiché likvidácie
7: V žíadnom prípade.
8) Zaujíma ma. Nie som spokojná,na jednej strane prehnaný nacionalizmus, na druhej podlizovanie sa Štrasburgu a prijímanie všetkého, čo nariadi,
9) . Čarnogurský, Mikloško, Buday,a v česku Havel a Chartisti77.
10)Samostatné Slovensko predčasné pod nátlakom kryptokomunistov, národ volí sústavne zle a chová sa stádovite. Chýbajú výrazné a čestné osobnosti.
dotaznik
(17/Muž, 13. 12. 2009 20:13)
1. len to potrebne
2. vlastný,ale nechcel by som ho tu mať
3. viem o tych zlocinoch sak sme sa to ucili ...
4. nie
5. ano
6. horsi bol fasizmus
7. nie, nie
8. trochu, Vobec!
9. 5-6
10. ...
Dotazník
(Michaela, 13. 12. 2009 20:04)
39/žena
1)veľmi veľa
2) vyhranený
3) viem a viem takmer o všetkých
4) áno
5) nie
6) oba sú hrozné každý niečim iným
7) Nie, nevráti sa, rozhodné nie!
8) cca 9 osobne
9) viac menej spokojná s vývojom, nepáči sa mi smerovanie súčasnej politiky vlády.
Test
(Blanka, 14. 12. 2009 8:45)