Pozorovatelia vo voľbách
Opakovane, ako pred predchádzajúcimi voľbami sa vyslovujú obavy zo zmanipulovania volieb, najmä doterajšími starostami. V mnohých obciach kandidujú len zástupcovia jednej, dvoch strán a len niekoľkí nezávislí. A tá jedna alebo dve strany sú spravidla tie starostove. Až neuveriteľne znie príbeh z jednej obce, kde starostka prekabátila svojich súperov vo voľbách. Po lákavých frázach o výmene straníckych tričiek za spoločné záujmy obce ich presvedčila, aby nekandidovali za strany, ale tak ako ona ako nezávislí. Keďže nezávislí kandidáti nemôžu v týchto voľbách (na rozdiel od prezidentských volieb) delegovať svojich zástupcov do volebných komisií, v spomenutej obci v pohode menovala všetkých členov miestnej volebnej komisie šikovná starostka. Aj keď nie až tak nápadne, ale predsa len podobne postupovali starostovia a starostky aj v mnohých iných obciach.
V médiách sa dočítame o slovenských pozorovateľoch vo voľbách v zahraničí, nedočítame sa však aktuálne nič o pozorovateľoch v našich voľbách.
Pritom k zmanipulovaniu volieb môže dôjsť už pred otvorením volebných miestností. Taká jednofarebná okrsková komisia môže vyrobiť zopár desiatok „správne“ vyplnených hlasovacích lístkov ešte pred otvorením miestnosti voličom. Potom by mohol sedieť alebo postávať niekde v kúte občan ako pozorovateľ vo voľbách až do večera, nemá šancu kontrolovať ako členovia v zoznamoch voličov patričný počet dokrúžkujú.
I. Pozorovanie volieb pred ich začiatkom až do uzavretia volebných miestností
Pokiaľ nejaká skupina chce odkontrolovať celý priebeh volieb, mali by byť aspoň traja, aby sa mohli striedať a aspoň dvaja by mali byť celý čas vo volebnej miestnosti. Celý čas, teda už v čase, keď členovia okrskovej komisu kontrolujú obe volebné schránky, pečatia a podpisujú ich. Zákon o prípadnej prítomnosti iných osôb vo volebnej miestnosti už pred spočítavaní hlasov nehovorí nič. Nehovorí ani o tom, či v miestnosti môže byť aj niekto iný okrem členov komisie a tých, ktorí čakajú na vykonanie volebného aktu alebo ho priamo vykonávajú alebo nie. Len z § 33 sa dá vyvodiť, že predseda okrskovej komisie (v jeho neprítomnosti podpredseda) zodpovedá za poriadok, teda aj za to, aby priebeh volieb nenarúšali niektoré osoby. Predseda teda môže niekoho vykázať z miestnosti, rovnako mu však môže účasť aj povoliť. O tom, či to povolí len jednému alebo aj viacerým iste závisí aj na veľkosti volebnej miestnosti.
II. Pozorovanie volieb pri sčítaní hlasov v okrskovej volebnej komisii*
O tejto fáze volieb hovorí § 36. Povolenie na prítomnosť iným osobám môže dať okrsková volebná komisia. Nerozhoduje teda jej predseda, ale celá komisia hlasovaním. V prípade rovnosti hlasov žiadosti nemožno vyhovieť. Ako v rokoch 2002 a 2006 ústredné volebné komisie vyzvali okrskové komisie, aby išli maximálne v ústrety, rovnaké uznesenie prijala Ústredná volebná komisia (ÚVK) aj v tomto roku. Prvý raz ho aj zverejnila, na stránke Ministerstva vnútra SR – uznesenie č. 5 z 2. novembra (pod zoznamom členov ÚVK: dokumenty). V uznesení č. 36 zo 16. novembra ÚVK „žiada príslušné okrskové volebné komisie, aby o žiadostiach o účasť pri sčítavaní hlasov rozhodli v dostatočnom časovom predstihu.“ Občania sa pýtajú aj to, či môžu vykonávať pozorovateľov pri voľbe do prenosnej schránky. V právnom vákuu môžem odpovedať len tak, že občania, ktorí by chceli pozorovať túto fázu volieb, môžu dvoch, príp. viacerých členov komisie, odchádzajúcich s prenosnou volebnou schránkou odprevádzať a v prípade potreby požiadať, aby sa s ňou nikde nezavreli. Pri návšteve voliča, musia požiadať pozorovatelia majiteľa, nájomníka bytu o vstup, na ktorý bez ich súhlasu nemajú nárok.
III. Pozorovanie volieb pri sčítaní hlasov z okrskov v miestnej volebnej komisii
Sčítavanie hlasov z jednotlivých okrskov sa vykonáva vo všetkých mestách a v obciach, kde je vytvorených viac ako jeden okrsok. Len v mestách Bratislava a Košice sú vytvorené po jednej mestskej volebnej komisii, ktoré plnia úlohy miestnych komisií, pričom nie sú podriadené žiadnej obvodnej volebnej komisii. Je trápne a komické, že aj predsedovia a zapisovatelia miestnych volebných komisií v krajských a iných stredne veľkých mestách používajú nesprávny názov „mestská volebná komisia“. O novinároch ani nehovoriac. Dokonca aj Ústredná volebná komisia používa termín mestská volebná komisia nesprávne. Napr. pre mestá Kremnica a Komárno – uznesenia č. 15 a 38. Podobne aj § 11, odsek 1 zákona je chybný, keď tvrdí, že vraj v mestách riadia voľby „mestské volebné komisie“. Úradníci ministerstva a poslanci ho zabudli pozmeniť, keď vkladali do zákona § 14a. A minister vnútra SR sa ani neobťažoval odpovedať na návrh aspoň technických opráv zákona, ktorý podporilo stovky občanov, vrátane europoslankyne a dvoch poslancov NR SR.
V zmysle § 41 môžu byť v miestnosti prítomné aj iné osoby, „ktorým na to dala povolenie ÚVK.“ ÚVK poverila 2. novembra vydávaním týchto povolení svojho predsedu JUDr. Karola Nagya.
Ak je v obci len jediný okrsok, a miestna komisia teda plní aj funkciu okrskovej komisie, tej obci sa tento odstavec netýka.
Všeobecné poznámky o pozorovateľoch
a) Niektorí kandidáti sa pýtajú, či môžu byť pozorovateľmi vo voľbách aj osobne. Hoci to zákon nijako nerieši, treba si uvedomiť, že pozorovateľ plní funkciu podobnú členovi komisie a tými nemôžu byť kandidáti. Existuje aj precedens, kedy podľa Pravdy „súd zobral do úvahy aj skutočnosť, že ..., ktorý vo voľbách kandidoval za poslanca, pôsobil súčasne ako pozorovateľ...“ Toto súd vyhodnotil ako neprípustné ovplyvňovanie voličov.“ A ústavný súd aj z toho dôvodu nariadil konanie nových volieb. Pritom spomínaný kandidát sa okrem vlastnej účasti na voľbe podľa svedkov ani vo volebnej miestnosti nikdy nenachádzal. Na druhej strane, môžu byť nimi ich rodinní príslušníci. Žiaľ, v rozpore s názorom ústavného súdu sa vyjadrila Ústredná volebná komisia v uznesení č. 31, že pozorovateľmi môžu byť aj kandidáti. Na rozdiel od členov volebných komisií môžu byť pozorovateľmi aj občania, ktorí nemajú v obci trvalý pobyt. Veď je známe, že nimi môžu byť aj cudzinci. Pozorovateľmi môžu byť aj rodinní príslušníci kandidátov.
b) Sú otázky, či je možné pozorovať dianie vo volebnej miestnosti aj pomocou kamery a mikrofónu. Podľa môjho názoru, povoliť by to mohol predseda okrskovej komisie a aj komisia. Asi si ale budeme musieť počkať na prvý precedens. Na Slovensku, alebo aspoň niekde v zahraničí.
b) Ľudia sa pýtajú aj na práva a povinnosti pozorovateľa, ako aj na honoráre. K povinnostiam možno uviesť len všeobecne, že sa musia riadiť pokynmi okrskovej komisie, hlavne neprekážať a nevyrušovať a samozrejme: neoslovovať ani voličov. O honorároch samozrejme v zákone niet žiadnej zmienky.
c) Niektorí sa pýtajú, ku komu sa môžu odvolať, ak im predsedom okrskovej komisie alebo komisiou ako takou nie je vyhovené. Ani tieto otázky v zákone riešené nie sú. Nikomu nie je teda ani bránené obrátiť sa na volebnú komisiu vyššieho stupňa. Kontakty na členov ÚVK sú uvedené tu. Kontakty na obvodné volebné komisie nie sú takmer nikde zverejnené. Informácie by mali poskytnúť aj obvodné úrady, oddelenia všeobecnej vnútornej správy. V každom prípade, nezaškodí odvolať sa aj na verejnosť.
d) Občanov zaujíma, dokedy môžu požiadať o povolenie prítomnosti vo volebnej miestnosti. Mohlo by sa zdať, že stačí v deň volieb, v prípade prítomnosti pri sčítavaní hlasov aj po ukočení hlasovania. Lebo sotva sa budú kvôli týmto žiadostiam zasadať volebné komisie. Okrskové komisie napríklad spravidla zasadnú prvý raz, kedy ich zvolá starosta a kedy si určia predsedu a podpredsedu. Potom sa už zídu len v deň volieb. Môže sa všal stať, že miestna volebná komisia s odôvodnením na to, že volebná miestnosť je maká, schváli len niekoľko prvých žiadostí. Môžu to byť aj všetko starostovi ľudia. Takže, nech sa snaží požiadať čím skôr. Ale určite nie nemusí byť neskoro ani v deň volieb.
e) Občania žiadajú aj to, aby im ústredná alebo volebná komisia poslali niekoho ako pozorovateľa kontrolovať komisie, ktoré považujú za jednofarebné. Ústredná a ani obvodné komisie však žiadnymi ľuďmi nedisponujú, ich členovia by mohli opustiť vlastnú komisiu nanajvýš na hodinu – dve, čo zase pre kontrolu okrskovej komisie má minimálny význam. Snáď, po straníckych linkách by sa mohli pokúsiť niektorí členovia volebných komisií vyšších stupňoch získať niektorých pozorovateľov aj do obcí, keďže pozorovatelia nemusia byť občanmi danej obce.
Všetky tieto vyššie uvedené komplikácie, ktoré môžu napriek platonickým pokusom Ústrednej volebnej komisie, ako aj nás viesť aj k zmätkom sú spôsobené najmä tým, že zákon neumožňuje delegovať členov volebných komisií nezávislým kandidátom. Toto je podľa môjho názoru možné najlepšie a najspravodlivejšie eliminovať, keď si nezávislí kandidáti, spolu s občanmi vytvoria sami volebnú stranu, napríklad s názvom Strana za nezávislých kandidátov.
Ing. Karol Nagy
*Ak je v obci vytvorený len jeden okrsok, okrsková komisia sa nevytvára a jej funkcie plní miestna volebná komisia.
Komentáre
Prehľad komentárov
Dobry den,
v nasej obci su dva okrsky(takze 2 komisie), chcem sa spytat, co je ulohou tretej komisie, ktora je nad tymi dvomi komisiami.
Dakujem
Ad: otazka-prečo sa stroje nekupia?
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 11. 2010 16:52)To neviem, asi na Minsiterstve vnútra tomu nerozumia, možno si myslia, že to obdoba internetoveho hlasovania, čo si udajne myslia niečo podobne aj v Nemecku, že internetove hlasovanie aj tak nahradi hlasovacie stroje. Inak, práve som sa dočítal, že Brazília požičiava tie stroje aj do iných, menších juhoamerických štátov: http://blog.tyzden.sk/vladimirbahna/2010/03/14/brazilsky-volebny-automat-a-volby-buducnosti
Ad: otazka
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 11. 2010 16:30)Kazda okrskova komisia by si mala na zaciatku pred kazdymi volbami prepocitat ako hlasovacie listky, tak aj obalky, ak su. Nepoznam ale nikoho, kto by takto postupoval, ako napr. komisia, ked som bol jej predsedom. Pripadne, kto aj tie listky prepocitaval, druhy raz ho to mohlo prejst, ak v noci pri vracani nepouzitych listkov ich na druhej strane nebol nikto ochotny prepocitavat. Aj ked, ina situacia by bola, keby komisia hned rano zistila nejaky ubytok listkov.
otazka
(pozorovatel, 24. 11. 2010 15:55)a naco sa potom caka preco sa tie stroje uz davno nezakupili aby boli volby spravodlive a nie zmanipulovane ako stale su ...
otazka
(pozorovatel, 24. 11. 2010 15:48)Dakujem a este sa chcem spytat ci je mozne aby si pred volbami rano vyziadala miestna volebna komisia vsetky volebne listky ktore boli dorucene na obecny urad a este ich pred volbami prepocitala ci su tam vsetky lebo dostali sme avizo ze listky su uz medzi ludmi
Ad: Popisné číslo
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 11. 2010 12:58)Kandidáti sú riadne zaregistrovaní už takmer dva mesiace. Tri po rozhodnutí miestnych volebných komisií ich bolo možné namietať na súde. Potom už nikde. Už dávno sú vytlačené aj hlasovacie lístky. Ustanovenie zákona o náležitostiach pri mene zákona nie je prichytiť niekoho na nejakej nepresnosti, ale, podľa možností presne identifikovať kandidátov, aby nedošlo k zámene s inou osobou, menovcom. Hlasovacie lístky sú platné, aj keby tam pri niektorm mene nebolo uvedené popisné číslo domu.
Popisné číslo
(Cyril, 24. 11. 2010 12:20)Dobrý deň , zaujíma ma ako bude postupovať miestna volebná komisia pri sčítavaní hlasovacích lístkov ,keď kandidát na starostu alebo poslanca nemá od obce pridelené popisné číslo domu a či také kandidátne listiny je možné zaregistrovať
Ad: otazka
(Karol Nagy, karolnagy7@gmail.com, 24. 11. 2010 8:51)
Volebne otázky sú už iste na obecnom úrade, snáď v trezore. Pokiaľ niekto chce verejne kupovať hlasy, nepotrebuje k tomu hlasovacie lístky ukradnúť. Stačí mu, ak jeho prvý volič po prevzatí hlasovacích lístkov od komisie si tieto za plentou vloží do vrecka, nevloží do obálky a hlasovacie lístky vynesie von - kupcovi. Ten mu za ne dá napr. 10 €, zakrúžkuje ich a odovzdá ďaľšiemu "voličovi". Ten si samozrejme tiež prevezme hlasovacie lístky a obálku, ale za plentou dá do obálky tie vopred zakrúžkované a vo vynesie zase čisté. Opäť dostane €, ďaľší "volič" fasuje zakrúžkované a tak tento "vláčik" pokračuje, kým sa neminú voliči - nevoliči.
Jedinou účinnou obranou by bolo zakúpiť v Indii, či Brazílii lacné hlasovacie stroje, ktoré sú 100% ne spoľahlivé, umožňujú hlasovať bez hlasovacích lístkov, len pomocou tlačítiek. Nie sú zapojené do žiadnmej počítačovej siete, takže sú nenapadnuteľné hackermi. Tento systém sa používa už dávno aj v Nemecku, používal sa aj v mechanickej, nie elektronickej verzii.
Ad: pozorovatel - kandidat
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 23. 11. 2010 15:38)Odpoveď je už dávno v článku, vyššie.
otazka
(pozorovatel, 23. 11. 2010 14:39)dakujem vam za odpoved ... .tak este by som chcel vediet ako je to z volebnymi listkami kto a kedy ich dostal a kedy ich vyda jednotlivim komisiam .... lebo v nasej dedine uz koluju reci ze tie listky uz su vonku aj zo zakruzkovanym kandidatom a vo volebnej miestnosti ich jednotlivy ludia len vymenia a tie zaskrtnute vhodia do urny a ciste vratia s5 tej osobe ktora im ich dala
pozorovatel - kandidat
(Igor Bendík, 23. 11. 2010 13:39)
Dobry den,
prosim o odpoved na otazku. Ak ako kandidat sa chcem zucastnit scitavania hlasov (nie scitavat, ale pozorovat/kontrolovat scitavanie), mozem, ak mi to predseda komisie dovoli?
Dakujem
Igor Bendík
Ad: terminy
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 23. 11. 2010 0:47)Doplnil som. Samozrejme, že možno požiadať aj v deň volieb.
Ad: otazka
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 23. 11. 2010 0:29)
Vy žartujete, s tým státím za plentou, že?
Odpoviem rovnako: Môžete, ale iba ak sa spravíte neviditeľným.
otazka
(pozorovatel , 22. 11. 2010 22:34)Ak chcem byt pozorovatelom komu je to potrebne oznamit .... ako pozorovatel mozem stat aj za plentov a kontrolovat volicov ??? lebo mame podozrenie ze hlasovacie listky uz nikeotrym volicom boli vydane a ze ich v miestnosti uz iba vymenia za ciste a tie vratia
Termíny pre pozorovateľov
(Admin, 21. 11. 2010 9:46)Jana napísala na inom mieste stránky: "Prosila by som ešte doplniť termíny. Je možné ešte i v tomto týždni požiadať o možnosť "pozorovateľa"?
komunalne volby
(Mary, 24. 11. 2010 21:00)