Voľby do orgánov samosprávy obcí 2010
Voľby do orgánov samosprávy obcí 2010 (Komunálne voľby 2010)
Predseda NR SR rozhodnutím č. 225/2010 Z. z. z 19. mája 2010 vyhlásil voľby do orgánov samosprávy obcí na sobotu 27. novembra 2010. Iné termíny v súvislosti s komunálnymi voľbami sú uvedené tu.
Zákon SNR č. 346/ 1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v úplnom znení ku dňu 31. 8. 2010
Ústredná volebná komisia
Predseda: Nagy Karol, JUDr. (Most-Híd)
Podpredseda Ján Petrík (KDH)
Členovia:
Madej Róbert, JUDr. (Smer-SD)
Adrián Kucek (SNS)
Vladimír Klimeš (SaS)
Mária Kolíková (SDKÚ-DS)
Petrovič Juraj (OKS)
Straková Barbora, Ing., M.E.S., M.A.I.S. (ĽS-HZDS)
Vaškeba Jozef, Ing. (Agrárna strana vidieka)
Škrabák Štefan, RSDr. (KSS)
Juraj Jánošovský (ÚSVIT)
Zoltán Kása (SMK)
Trnovec Andrej A., RNDr. (SĽS)
Milan Polešenský (EDS)
Ondrej Mularčík (SDĽ)
Zapisovateľka: Škultétyová Lívia, JUDr.
Zápisnice – uznesenia ústrednej volebnej komisie – pod zoznamom členov ÚVK kliknúť na „Dokumenty“
Obvodné volebné komisie
Časté otázky ku komunálnym voľbám a odpovede na ne
Denný program politických strán, hnutí, koalícií, politických občianskych združení
Kto je kto v slovenskej politike
Weby, rubriky strán a kandidátov, miest a obcí ku komunálnym voľbám
Informácie o voľbách na stránkach miest a obcí sú uvedené aj pri príslušných krajoch, mestách a obciach
Informácie o voľbách na stránke Ministerstva vnútra SR (Netreba prehliadnuť otvorené menu v stĺpci vľavo)
Informácie o voľbách na stránke Štatistického úradu SR
Štatistický úrad Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky: Metodický pokyn na spracovanie výsledkov hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí - 2010
Voľby v jednotlivých mestách a obciach
Komentáre
Prehľad komentárov
Napadlo ma, že na vine môže byť aj obvodný úrad, ak niektorým alebo všetkým obciam tie oznámenia neposlal. Možno si myslia, že keď každý obecný úrad má laserovú tlačiareň, že tie oznámenia si urobia sami.
Práve včera som čítal na webe Devínskej Novej Vsi, že dostali z obvodného úradu o 198 ks oznámení menej, takže ich museli dotlačiť sami.
Snáď by ste mohli niekomu zavolať do susednej obce, či oni dostali a tiež na Váš, alebo na obecný úrad. A informujte nás. Ak nikto zodpovedných nijako nebude sankcionovať, nech sú aspoň na tomto pranieri. Keď budete vedieť o trochu viac, mohli by ste poslať (stačí aj e-mailom, ale možno to zoberú vážnejšie, keď použijete aj klasickú poštu) sťažnosť aj na Ústrednú volebnú komisiu. Čím nás bude viac, tým bude pravdepodobnejšie, že si súdružka Lívia Škultétyová, zapisovateľka už dávno všetkých ústredných komisií nedovolí klamať do médií, že sa nevyskytli žiadne sťažnosti a žiadne porušenia zákona, ako klamala napr. pri nedávnom referende.
Zatiaľ by ste mohli uviesť aspoň o ktorý okres sa jedná.
ad: ad: volebné lístky
(mila, 4. 11. 2010 12:18)Ospravedlňujem sa za zlé pomenovanie, myslela som oznámenia o voľbách, nie volebné lístky. Ďakujem Vám, pán Nagy za odpoveď. Viete, dnes je 4. novembra, ale tie oznámenia stále nemáme a nemá ich nikto v obci. Ako to, že sa obec neriadi zákonom a nedodržiava termín? Môže byť za tento krok nejako sankcionovaná? Ďakujem.
Ad: volebné lístky
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 2. 11. 2010 19:02)
Obec nemá samozrejme najmenší dôvod,aby včas nedoručila "OZNÁMENIE o čase a mieste konania volieb".
Aj poplatok za doručenie obci preplatí MV SR a je zahrnutý do nákladov volieb. Práve dnes uplynula lehota, kedy najneskôr obce tieto oznámenia mali doručiť. Ak ste nedostali, môže to znamenať aj toľko, že nejakým nedopatrením nie ste zapísaný v zozname voličov pod adresou, na ktorej v súčasnosti bývate alebo vôbec. Obce vedú aj tzv. stále zoznamy voličov. Môžete si teda kedykoľvek osobne skontrolovať, či ste v tomto zozname.
Ak ste viacerí, ktorí ste oznámenia nedostali, doporučujem, aby ste verejne, príp. písomne požadovali o nápravu. ak obec oznámenia doručovali, iste ich majú ešte zopár v rezerve, príp. Vám urobia kópiu.
volebné lístky
(Mila, 2. 11. 2010 13:24)Zdravím, stále sme nedostali volebné lístky, môže si obec dovoliť neposlať ich v zákonom stanovenom termíne?
komisia bez dozoru
(kandidát, 29. 10. 2010 10:17)Dobrý deň. V prípade, že sa dôverník nezávislého kandidáta dohodne s OVK, že môže byť prítomný pri voľbách celých 13 hodín, môže sa stravovať v miestnosti /samozrejme, ak si stravu prinesie/? Môže použiť tú istú toaletu ako členovia komisie? Ak nie, v prípade, že potrebuje navštíviť WC, ktoré je ďaleko jeden km, môže ho za ten čas nahradiť niekto iný? Viem, tieto otázky sa týkajú organizačného zabezpečenia jednotlivých volebných miest a dohodu s danými ľuďmi, ale oni sa môžu vyhovoriť na malicherné detaily na úkor kontroly možného podvodu so zápismi hlasov. Ak sa dôverník nedohodne aj na takýchto maličkostiach a musí opustiť miestnosť na dlhšie, zdá sa mi absolútne zbytočné sedieť toľké hodiny ako pozorovateľ, ak môže k manipulácii hlasov dôjsť práve v čase jeho neprítomnosti.
zapisovateľka miestnej volebnej komisie
(kika, 27. 10. 2010 8:19)To že miestná volebná komisia je súčasne aj okrsková volebná komisia hovorí § 15 ods.5. zákona o voľbách do orgánov samosprávy.
Ad: zapisovateľka MVK
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 25. 10. 2010 21:11)
1. V zákone takáto povinnosť zakotvená nie je, rovnako ako nie je zakázané, aby zapisovateľka na formálne chyby v kandidátnych listinách upozornila. Závisí teda na svedomí aj schopnostiach. Zákon o voľbách sa však čiastočne opiera o Zákon o petičnom práve a v tomto je, že orgán, ktorému je petícia určená vyzve v prípade potreby toho, kto petíciu podal, aby do 30 dní opravil formálne náležitosti petície. Podľa môjho presvedčenia, ŽIADNY ZÁKON by nebol porušený, keby v niektorých prípadoch vyzvala miestna volebná komisia kandidáta alebo stranu, aby do 24 hodín prišiel opraviť niektoré menšie formálne nedostatky.
2. "miestnej volebnej komisie, ktorá je zároveň aj okrsková volebná komisia". TO NIE JE MOŽNÉ!!! Ak má obec najmenej 10 voličov, MUSÍ vytvoriť najmenej dve komisie; jednu okrskovú a jednu miestnu. Jeden občan by nemal byť súčasne členom viacerých komisií, aj keď by boli rôznych stupňov. Oporu pre toto som však v zákone nenašiel. Nemohli by ste rozpísať svojimi slovami, o čo sa vlastne jedná? Nemusí to byť v jednej vete a nemusíte sa usilovať za každú cenu o právnu, či úradnú štylizáciu.
zapisovateľka miestnej volebnej komisie
(kika, 25. 10. 2010 10:11)
dobrý deň,
mám niekoľko otázok ohľadom volieb do orgánov samosprávy.
1. Je povinnosťou zapisovateľky miestnej volebnej komisie, upozorniť kandidátov na nedostatky kandidátnych listín ?
2. Miestná volebná komisia nezaregistrovala kandidáta na poslanca politickej strane, ktorá delegovala aj člena miestnej volebnej komisie, ktorá je zároveň aj okrsková volebná komisia - ostáva delegovaný člen komisie členom alebo nie?
Ad: čas hlasovania
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 21. 10. 2010 19:13)
O čase hlasovania hovorí súčasné znenie zákona 346/1990:
"§ 26
Deň volieb
(1) Voľby sa konajú v určený deň od 7.00 do 20.00 hodiny. Ak to miestne potreby vyžadujú, môže obec určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
(2) Ak sa konajú voľby vo dvoch dňoch, určí sa začiatok volieb na 14.00 hodinu a koniec volieb na 22.00 hodinu prvého dňa. Druhý deň začínajú voľby o 7.00 hodine a končia sa o 14.00 hodine. Ak to miestne potreby vyžadujú, môže obec určiť začiatok volieb v prvom i druhom dni na skoršiu hodinu."
Od kedy platí táto úprava, neviem, prehliadať asi 10 zákonov, ktorým bol zákon z r. 1990 nemám čas a ani dôvod. pokiaľ pamätám, tieto komunálne voľby budú druhé jednodňové. Takže k tej novele došlo asi medzi rokmi 2002 - 2006...
čas hlasovania
(Martin, 21. 10. 2010 17:57)Dobrý deň. Dnes mi prišlo oznámenie o konaní komunálnich volieb a bolo na ňom uvedené že voľby sa budú konať dňa 27.11.2010 od 07:00 do 20:00. V posledných rokoch som bol členom všetkých okrskových komisií aj na posledných komunálnych voľbách pred štyrmi rokmi ale nepamätám sa že by sme niekedy končili o 20:00. Pozeral som sa aj na stránke môjho mesta (Trenčín) v sekcií komunálne voľby je takisto uvedené že iba do 20:00 hod. Ako je to možné? Vstúpil do platnosti nový zákon o ktorom neviem?
Ad: VZN
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 21. 10. 2010 8:37)Nevidím dôvod, aby nebolo platné VZN aj 20 rokov. Ak náhodou vo Vašej obci žiadne VZN o lepení plagátov pred voľbami nie je, má to iba ten následok, že o jedno, prípadne viac miest sa lepia nelegálne. V Banskej Bystrici je napríklad jediná legálna plocha: na paneloch na Námestí SNP. Tisíce iných miest, vrátane bilboardov v intraviláne aj v extraviláne, ako aj mimo mesta sú na výsmech právneho štátu NELEGÁLNE! A to aj bez ohľadu na zákonnú doby pre volebnú kampaň. To, že ju robia už dávno skôr obhajujú tým, že vraj nerobia "volebnú kampaň", ale len "informačnú kampaň".
všeobecné zaväzné nariadenie
(Pavol, 20. 10. 2010 14:44)Musí obec vydať VZN o umiestňovaní predvolebných plagátov pre kandidátov na starostov.Do akého termínu.Čo ak VZN obec nevidaPp.Ďakujem za odpoveď.
Ad: Člen volebnej komisie
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 20. 10. 2010 9:35)
Domnievam sa, že častica "len" je v zákone o parlamentných voľbách (a podobne aj v zákone o spôsobe vykonania referenda) nadbytočná, teda, mala by sa vymazať. Veta je v právnom jazyku jednoznačná aj bez toho "len." Neviem zatiaľ, aká teoretická oblasť práva sa týmto zapodieva, žiaľ v Legislatívnych pravidlách pre tvorbu zákonov som konkrétnejším doložením takéhoto názoru nenašiel.
Nemyslím si, že by Nika objavila medzeru v zákone, ktorou možno vybočiť zo všeobecnej praxe.
Komentár k zákonu o komunálných voľbách, ktorý dostanú aj (pod)predsedovia okrskových komisií k § 11 píše:
"... Členstvo vo volebnej komisii je podmienené aktívnym volebným právom, čo znamená, že člen volebnej komisie musí mať 18 rokv, trvalý pobyt v obci alebo mestskej časti a musí byť obyvateľom SR...
Člen volebnej komisie
(Nika, 19. 10. 2010 16:19)
Dobrý deň, reagujem na príspevok Ingrid zo 6.10. a následne odpoveď pána Nagyho 7.10. lebo som sa stretla s podobným problémom. Jedná sa o to, či musí mať člen volebnej komisie trvalé bydlisko v obci, do ktorej bol politickou stranou delegovaný. V odpovedi pán Nagy uvádza, že v § 2 zákona, na konci odseku 1 sa píše: "ďalej len "volič". Tým je zadefinované pre tento zákon, že kdekoľvek sa v tomto zákone píše "volič", má sa na mysli volič v danej obci, meste. Súhlasím, ale pozrela som si aj § 11, odsek 3 a následne porovnala so zákonom o voľbách do NRSR, nakoľko vo voľbách do NRSR je bežné, že členovia komisie nemusia mať v obci, do ktorej boli delegovaní trvalý pobyt.
Zákon o voľbách do NRSR uvádza:
§ 2 (1) Právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „právo voliť“) má každý občan Slovenskej republiky, ktorý najneskôr v deň volieb dovŕšil 18 rokov veku (ďalej len „volič“).
§ 13 (2) Členom volebnej komisie môže byť len volič. Občan môže byť členom len jednej volebnej komisie. Kandidát na poslanca (ďalej len „kandidát“) nemôže byť členom žiadnej volebnej komisie.
a zákon o voľbách do orgánov samosprávy obcí:
§ 2 (1) Právo voliť do orgánov samosprávy obcí majú obyvatelia Slovenskej republiky, ktorí majú v obci, v mestskej časti hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy alebo v mestskej časti mesta Košice trvalý pobyt a najneskôr v deň volieb dovŕšili 18 rokov veku (ďalej len "volič").
§ 11 (3) Členom volebnej komisie môže byť volič. Kandidát na poslanca obecného (mestského) zastupiteľstva alebo na starostu obce (primátora) nemôže byť členom volebnej komisie.
Porovnaním je zrejmé, že v § 2 v zákone o voľbách do NRSR nie je trvalý pobyt spomenutý, avšak v § 11 a 13 je rozdiel: zatiaľ čo v zákone o voľbách do NRSR je uvedené, že členom môže byť LEN volič, v zákone o voľbách do samosprávy - že členom môže byť volič a ešte obmedzenie na kandidátov, nie je tu však výlučne uvedené, že LEN volič. Tak teraz ako je to myslené.. alebo si to každý môže vysvetliť po svojom?? :) ďakujem
Ad: Kamera
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 18. 10. 2010 23:48)
Celkom sa mi to páči! Sedenie v komisii, schválne nehovorím "práca v komisii," nie je súkromnou párty. Kamery a nie jedna by mali byť vo všetkých volebných miestnostiach a ich výstup verejne, necenzurovane na webe. A to aj počas času, kedy nie je v miestnosti žiadny volič. Aspoň by viacerí členovia komisií pristupovali k svojim povinnostiam zodpovednejšie.
Bral som to ako utópiu. Podľa môjho názoru je v súčasnosti v tejto veci právne vákuum, ale možno sa to dostane aj na ústavný súd. Myslím si, že oko kamery je len ďaľšou prítomnou osobou. Lenže pokiaľ sa právomoc predsedu okrskovej komisie súhlasiť alebo nesúhlasiť s prítomnosťou inej osoby - pozorovateľa odvodzuje od jeho zodpovednosti za poriadok v miestnosti, v prípade kamery by nemal mať žiadny dôvod, túto zakázať (alebo zakryť čiapkou). Samozrejme, to isté sa týka aj mikrofónu. A týka sa to celého času, aj počas sčitovania hlasov, aj po podpise zápisnice, kedy spravidla odchádzajú domov, podľa zákona však majú počkať na pokyn miestnej volebnej komisie.
Kamera
(Peter, 18. 10. 2010 22:31)
Dobrý večer.
Zaujíma ma, či môže byť sledovaná volebná miestnosť cez kamerový systém. (vyhlásenie súčasného starostu, nakoľko členmi komisie nie sú "jeho" ľudia)
Ďakujem.
Ad: návod
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 16. 10. 2010 8:28)
Žiadne osobné prehliadky nepomôžu, ak má volič rozum a hlasovací lístok, ktorý mu za pár grošov vnútili zneplatní tým, že dopíše jeden, resp. potrebný počet krúžkov...
Aby však každý volič mohol skutočne využiť svoje aktívne hlasovacie právo, museli by byť vo volebných miestnostiach hlasovacie stroje (ako napr. v Nemecku, alebo aj v Indii, Brazílii, ...)
návod
(zúrivec, 15. 10. 2010 15:00)
Opišem Vám jednoduchý spôsob kupovania voličských hlasov. Postup: Organizátor kupovania hlasov, alebo ním poverený iný volič vstúpi do volebnej miestností a vyzdvihne si obálku a hlasovacie lístky. Pôjde za plentu. Tuná hlasovací lístok si uschova a prázdnu obálku zalepi. Túto následne vhodí do urny a odide vonku. Vonku vyberie schovaný hlasovací lístok, zakružkuje resp.zaškrtne meno svojho kandidáta a takto upravený lístok dá voličovi, ktorý za hlas pýta peniaze. Tento volič vstúpi do volebnej miestností, vyzdvihne si obálku a čistý hlasovací lístok. Za plentou do obálky vloži už upravený lístok a čistý volebný lístok schova. Vyjde zpoza plenty a obálku aj s úpraveným lístkom vhodí do urny. Čistý hlasovací lístok vynesie z volebnej miestností a ho odovzdá kupovateľovi hlasov, za čo dostane ihňeď vyplatenú súmu peniazi za svoj hlas.
Je to spoľahlivá metoda, ktorú používajú skupovatelia hlasov. Dokonca robia aj osobné prehliadky týchto voličov, či náhodou niekto nevhodil do úrny čistú obalku, a upravený hlasovací lístok nevyniesol vonku. Najmä u komunálnych volieb, kde rozhoduje niekedy ozaj pár hlasov sa táto metóda bežne použivá.
Ad: komunálne voľby
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 13. 10. 2010 9:09)"Volič môže zakrúžkovať najviac taký počet kandidátov, aký má byť v príslušnom obvode zvolený" (§ 31, ods. 4). Teda vo Vašom prípade, Jana, 7.
Ad: počet zakružkovaných...
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 13. 10. 2010 9:04)
Pán arthur, a keď sa potom nebude zhodovať počet zakrúžkovaných s tým počtom, ktorý uvediete? Podáte sťažnosť, ak sa o tom dozviete? Ak niekto chce falšovať a ostatný členovia komisie si robia každý čo chce a ako obyčajne, nikto nikoho dôsledne pri spočítavaní hlasov nekontroluje, tak toho, kto chce prirobiť krúžky nik nezastaví. Doporučuje sa, aby pri spočítavaní hlasov všetci odovzdali perá alebo ich nemali minimálne v rukách, len ceruzky, ale to musí byť naozaj výnimočne seriózna komisia, aby takto uvažovala.
Podľa § 38, ods. 3 sa na "prečiarknuté alebo dopísané mená neprihliada". Tiež by sa nemalo prihliadať na to, čo tam podopisujete. Platné sú len krúžky na poradových číslach kandidátov.
Ad Mila
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 4. 11. 2010 12:40)