Časté otázky ku komunálnym voľbám a odpovede na ne
Nezávislí kandidáti
V týchto voľbách je možné podať najneskôr 3. októbra kandidátne listiny ako pri kandidovaní na poslancov, tak aj na starostov a primátorov. Potrebné materiály sa odovzdávajú zapisovateľovi miestnej (mestskej) volebnej komisie, ktorého vymenoval starosta, primátor. Zákon neustanovuje, že sa predpísané materiály musia odovzdať v úradných hodinách na obecný, či mestský úrad, ale bolo by to slušné. Zapisovateľ nemusí byť zamestnancom obecného (mestského, miestneho) úradu. Teoreticky je možné odovzdať materiály aj 5 minút pred 24:00 hodinou u neho doma.
Otázky – odpovede
1. Mnohí kandidáti sa pýtali, či má byť ku kandidátnym listinám, ktoré sa predkladajú dvojmo predložené aj petičné hárky v dvoch origináloch.
Na otázku sa nedá odpovedať zo zákona a nie sú nám známe ani žiadne písomné nariadenia, usmernenia v tejto veci.
Kandidátna listina, vyhlásenie kandidáta a petícia musia byť predložené dvojmo. Prvé dva spomínané dokumenty musia byť dvakrát originál a petícia môže byť jedenkrát originál, druhýkrát fotokópia,“ upresnila prednostka MsÚ Dolný Kubín -
Otázku kládli aj na stránke PORADA.sk. Po
2. Keď kandidujem aj na starostu aj na poslanca, potrebujem dve osobitné petície?
Tak, ako odpovedali aj na PORADA.sk, podľa informácie na nemenovanom obvodnom úrade možno získavať podpisy naraz na jednej petícii, doporučuje sa podľa vzoru, ktoré sú v POKYNOCH pre voľby do orgánov samosprávy obcí a vzoroch volebných tlačív (Boli už distribuované do obcí). Hlavičku treba podľa oboch vzorov upraviť tak, že sa zlúčia do jednej.
3. Ako dlho musí mať kandidát na starostu obce trvalý pobyt
V súčasnom znení zákona neexistuje dĺžka trvalého pobytu kandidáta na starostu alebo primátora, teda kandidovať môže aj ten, kto nadobudne trvalý pobyt v deň odovzdania kandidátnej listiny (najneskôr 3. októbra)
4. Musia mať všetci podpísaní občania pod petíciou trvalý pobyt v obci kandidáta?
Žiaľ, musia. Tých, ktorí nemajú Vám miestna (mestská) volebná komisia nemusí uznať. Aj keď zákon priamo neuvádza, či občania, ktorí podpíšu petíciu musia mať trvalý pobyt v obci kandidáta, ale v § 2, odsek 1 je ako „volič“ zadefinovaný pre účely celého zákona ako obyvateľ, ktorý má v obci trvalý pobyt. Samozrejme, že sa tým pri ustanovení o petícii v prospech kandidáta myslí obec, v ktorej má trvalý pobyt aj kandidát.
5. Môže jeden občan podpísať petíciu aj viacerým kandidátom na starostu?
Môže. Rovnako odpovedajú aj v portáli PORADA.sk.
6. Spôsob uvedenia údajov v petícii
a) Je problém keď na petičnom hárku je najprv napísané priezvisko a až potom meno podpisujúceho?
b) Môže údaje o občanovi napísať aj iná osoba, prípadne aj ten, kto zbiera podpisy, pričom podpis je vlastnoručný?
c) Môže byť na tlačive pre petíciu názov obce v každom riadku predtlačený?
d) Môže komisia neuznať podpisy občanov, ktorí uvedú len skrátený názov obce, mesta?
e) Možno neuznať podporu voliča, ktorý sa zapísal na petičný hárok čitateľne, ale nie paličkovým písmom?
Ad a): Problém by to byť nemal, veď ide len o to, že osoba je jasne identifikovateľná. Len za tým účelom predsa bol zákon novelizovaný a musí sa uvádzať aj dátum narodenia. Len, aby to vedela tá komisia. Radšej si ešte potrebný počet, nejakú rezervu podpisov získajte.
Ad b): Môže.
Ad c): Môže a doporučujeme, keďže občania sú pohodlní, niekedy píšu nečitateľne, používajú skratky...
Ad d) Nemala by, ale často sa stáva. Asi nikomu nestojí za to, súdiť sa s komisiou alebo sťažovať na obvodnú, či ústrednú komisiu.
Ad e): Možno.
Komentáre
Prehľad komentárov
Pripájam sa k otázke Taňa,ohľadom prítomnosti pri sčítaní hlasov v miestnej volebnej komisií.
Podľa Zákona č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy, § 41, ods. (2) v miestnej volebnej komisií, môže byť sčítaní hlasov osoba, ktorá bude mať povolenie od Ústrednej volebnej komisií. Ďalšie podrobnosti tam nie sú, ako napríklad: ako to povolenie získať, či môže to povolenie dostať aj kandidát na poslanca, alebo starostu a podobne. Rád by som vedel aj tieto a iné podrobnosti.Alebo je to len blamáž. Zatiaľ neviem ani adresu ÚVK a postup žiadosti. Môj e-mail: asta.stasov@inmail.sk
pozorovateľka
(Taňa, 3. 11. 2010 17:05)Dobrý večer, chcela by som byť pozorovateľkou vo voľbách aby nedošlo k zmanipulovaniu volieb chcela by som napísať písomne kde to mám poslať a komu v prípade odmietnutia na koho sa môžem obrátiť? Dokedy my dajú odpoveď? ďakujem
bezúhonnosť starostu
(alžbeta bojková, 2. 11. 2010 20:52)Dobrý večer, rada by som sa informovala ohľadom bezúhonnosti kandidáta na starostu. Kandidát na starostu bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin a dostal podmienku dva roky, má záznam v registri trestov, no podmienka mu už pravdepodobne vypršala. V trestnom zákone som sa dočítala, že trestný čin, aj ten čo je už zahladený, sa v registri trestov eviduje 100 rokov od narodenia danej osoby, a aj keď sa vo výpise z registra už neuvádza, vždy sa uvádza v odpise. Tiež viem, že osoba, ktorá bola odsúdená za úmyselný trestný čin, hoci len podmienečne, stráca bezúhonnosť, a ak požiada o zahladenie spáchaného trestu, môže nadobudnúť bezúhonnosť späť, ale iba po určitej niekoľkoročnej lehote podľa závažnosti trestného činu (v tomto prípade to bolo ublíženie na zdraví). Člen volebnej komisie v našej obci mi povedal, že kandidatúru spomínaného starostu neprešetrovali, pretože sa to kvôli zastrašovaniu nikto neodváži, takže ho zaregistrovali ako kandidáta bez prešetrenia kandidatúry. Starosta nepredložil ani odpis z registra trestov, pritom viem, že kandidát na starostu musí byť bezúhonný. Viem, že lehota troch dní na podanie námietky proti kandidatúre už uplynula. Čo sa však dá robiť v takom prípade, keď si volebná komisia neplní svoje povinnosti, resp. sa ich bojí plniť a zaregistrovala niekoho, kto na poste starostu nemá čo hľadať. Môžu sa niekam obrátiť aj občania? Tú trojdňovú lehotu chápem tak, že je pre miestnu volebnú komisiu alebo ostatných kandidátov, ale predpokladám, že existuje možnosť i pre voličov obrátiť sa niekam, ak je miestna volebná komisia nefunkčná. Okrem toho v našej obci neexistuje úradná tabuľa, a na obecný úrad sa odváži ísť málokto takže informovanosť je takmer nulová. Kandidát na starostu je len jeden, takže by občania radi podnikli nejaké kroky. Ak by sa potvrdilo, že nie je bezúhonný, vypísali by sa pravdepodobne nové voľby a kandidátov by bolo určite viac keby už spomínaný starosta nekandidoval, pretože by sa protikandidátom nikto nevyhrážal. Aby som to zhrnula, kde sa máme obrátiť ak si miestna volebná komisia neplní svoje povinnosti??? Dúfam, že som náš problém opísala aspoň trochu zrozumiteľne a ďakujem vopred za odpoveď. Betka.
Volebná kampaň
(jana bendová; jancabend@gmail.com, 2. 11. 2010 10:57)
Pekný deň prajem,
tiež by ma zaujímalo, kedy môže kandidát zverejniť svoj volebný program?(koľko dní pred voľbami).
Čo všetko sa myslí pod pojmom volebná kampaň?
Ďakujem za odpoveď.
Jana
Ad: Počet voličov 400
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 31. 10. 2010 10:41)
§ 15, ods. 5:
"V obci, v ktorej je utvorený iba jeden volebný okrsok, sa okrsková volebná komisia neutvára; jej úlohy plní miestna volebná komisia".
Nezáleží teda na počte voličov. Samozrejme, pokiaľ nie je počet taký, že sa má vytvoriť okrskov viac.
Počet voličov 400...
(volič, 31. 10. 2010 7:37)Dostali sme Oznámenie o čase a mieste konania volieb,kde v bode 2 je uvedené,cit:"volebný okrsok č.1".Je nám voličom nejasné to,že pri určení volebného okrsku,tento okrsok musí,či nemusí mať okrskovú volebnú komisiu.Záverom:stačí podľa zákona o volbách "len" miestná volebná komisia?Dakujem.
pouzivate alkoholu
(cater jan, 29. 10. 2010 14:05)uz sme mali pripad ze pozorovatel Ustrednej volebnej komisie sa ozral a zobudil sa po scitavani hlasov a nechcel podpisat Zapisnicu aj take sme mali ze clenovia volebnej kom. cast odisla na veceru a ta ostatna zacala samostatne volit novymi volebnymi listkami a kde nebol zaznaceny potrebny pocet poslancov si kruzkovali svojich kumpanov smutne co ?
volebný program
(Zachar, 27. 10. 2010 15:02)
Kedy môže kandidát zverejniť svoj volebný program?(koľko dní pred voľbami).
Čo všetko sa myslí pod pojmom volebná kampaň?
Ďakujem za odpoveď
Ad: moze voliť?
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 26. 10. 2010 19:09)
Zákon nevyžaduje, aby adresa uvedená v občianskom preukaze alebo inom preukaze totožnosti bola zhodná s evidenciou obce. Aspoň metodické pokyny by mali inštruovať členov okrskových komisií v tom, že ak sa k nim dostaví volič, ktorý je síce zapísaný vo voličskom zozname, ale v občianskom preukaze má iný trvalý pobyt, že majú telefonovať do okrsku podľa miesta trvalého pobytu, či náhodou nevolil už aj a tam a ak nie, tak, aby mu neumožnili voliť, ak by prišiel a na základe občianskeho preukazu žiadal, aby bol podľa § 5, ods. 2, písm. b) dopísaný do zoznamu voličov.
Zmenu trvalého pobytu sú obce povinné zapísať bezodkladne, a to aj v prípade, že nepreukážu byt, súhlas vlastníka, nájomníka, kde majú bývať; občania sa môžu nechať zapísať v ktorejkoľvek obci aj ako (pseudo)bezdomovci, v občianskom preukaze sa potom uvedie len obec, žiadna ulica a číslo domu. Neviem, v akej lehote sa potom musí občan prihlásiť na polícii a požiadať o nový občiansky preukaz, ak by oň žiadal, dostane potvrdenie, ktoré pri voľbách nahrádza občiansky preukaz a platí, ak sa nemýlim 30 dní. Ale trvalý pobyt si môže zmeniť aj v piatok popoludní pred voľbami a potom na políciu včas prísť nijako nemôže. Aj ak o nový občiansky nepožiada, komisia mu musí umožniť zúčastniť sa na voľbách, ako som už uviedol. v pondelok, po voľbách si môže v svojej pôvodnej obci znovu požiadať o trvalý pobyt. Či už stihli zapracovať do zákona aspoň mimoriadny poplatok, ak občan v krátkom intervale po sebe mení trvalý pobyt, neviem, tipujem, že nie. Ide už o dosť rozšírený jav, Vy chcete byť starostom, obťažujte sa mrknutím do zákonov o trvalom pobyte, o občianskych preukazoch. Účelom tejto stránky je hlavne poradiť voličom uplatniť svoje právo a členom volebných orgánov neporušiť zákon. A nie, ako, podľa možností bez výdavkov využiť diery zákona.
moze volit??
(Fero, 26. 10. 2010 14:24)Moze obcan volit v komunalnych volbach ak podla obcianskeho preukazu ma trvaly pobyt v inom meste?? Ale zapisany je na pobyte v mieste volieb. Nevyplyva mu zo zakona ze do 15 dni by si mal vymenit obciansky preukaz?? Ako to vlastne je?? Lebo v tom pripade Ja by som si prihlasil niekolko volicov a mohol by som vyhrat volby, ak sa jedna o mensiu dedinu. Dakujem za odpoved franto.feri@gmail.com
Ad: Otázka
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 10. 2010 20:34)
Zákon o voľbách v aktuálnom znení nijako vojakov z pasívneho práva (byť zvolený) nevylučuje). Podstatné sú zákony o profesionálnej armáde.
Kandidovať vojak, aj na straníckej kandidátke asi môže. Otázka je, čo potom, ak ho zvolia. Profesionálny vojak napríklad nesmie podpísať ani žiadnu petíciu. Samozrejme, nesmie byť členom žiadnej politickej strany a ani odborov. Nesmie sa "aktívne zúčastňovať
na zhromaždeniach organizovaných politickými
stranami alebo politickými hnutiami."
V prípade zvolenia za poslanca na ktoromkoľvek stupni sa podľa zákona o služobnom pomere profesionálnych vojakoch skončí služobný pomer "ak ide o platenú funkciu." Tými sú napr. funkcie starostov, primátorov a ich zástupcov (vicestarostov, viceprimátorov).
Zákon obecnom zriadení uvádza v § 25, odsek 6 síce, že "Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov (Zákonníka práce)", ale nakoľko to platí v praxi...
Otázka
(Ďuso, 24. 10. 2010 16:00)Ja by som sa chcel spýtať, ťi môže aktívny vojak z povolania byť kandidátom politickej strany na starostu obce.
Ad: Prenosná volebná schránka
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 10. 2010 11:55)
Jozef sa pýtal 21. 10. 2010 22:49:
"... v ktorých prípadoch volebná komisia môže odmietnuť vyslanie prenosnej volebnej schránky k voličovi, teda komisia ako zisťuje či sa naozaj jedná o voliča, ktorý sa nevie dostať do volebnej miestnosti zo závažných najmä zo zdravotných dôvodov."
Jozef úplne presne cituje časť ods. 6, § 31 zákona. Tak by mohol vedieť, že zákon nerieši "závažné dôvody" podrobnejšie. Niekto by možno chcel, aby sa pre tieto prípady ustanovovala nejaká komisia, podobne ako keď sa priznáva invalidita... Ja nie. A závažným dôvodom môže byť aj opatrovanie dieťaťa. Komisia iste nemá morálne právo rozhodnúť, že iné mamičky vedia prísť aj s kočíkom. Alebo, že si má dieťa odniesť k starej mame a pod. Prípadov , kedy sa "zatne" volič a z pohľadu komisie právo na hlasovanie mimo volebnej miestnosti chce zneužiť, rovnako ako prípadov, kedy sa "zatne" komisia (babka X. Y. bola údajne videná minulý týždeň v kostole, tak nech si ráči dostaviť sa aj k voľbám...) je možné vyfabulovať nekonečné množstvo. Z tisícov článkov, ktoré som o voľbách čítal som však nečítal nič o tom, že by komisia vedome a opakovane odmietla ísť s prenosnou schránkou. Komentár k zákonu spomína 3 uznesenia ústavného súdu k voľbe prostredníctvom prenosnej schránky. Ani tu však nejde o spor medzi komisiou a voličom.
Mali ste na mysli nejakú konkrétnu a skutočnú udalosť, Jozef, Peter?
Jozef píše:
"Ďalej by som chcel vedieť, že takýto volič akou formou takúto skutočnosť oznamuje volebnej komisii. (telefonicky, písomne, cez inú osobu atď.)"
Odpovedali ste si sám (v zátvorke). Ešte by sme mohli doplniť SMS, e-mail, ...
Ad: Kandidátna listina-pokr.
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 10. 2010 9:37)
Pokrašovanie
Sergej napísal:
"Asi sa niečo tají. Inde po obciach je uverejnené aj vek a povolanie na úradnej tabuli. Pre iných zákon platí pre iných nie ako je to vlastne. Na koho sa môžme obrátiť?"
Tak, ako je to vlastne? To by ste mali odpovedať aj Vy. Tak bolo uvedené to povolanie kandidáta SNS na kandidátnej listine a chýba len v zozname kandidátov alebo nebolo? A v akýchže to obciach ešte neuverejňujú vek, povolanie?
Viete predsa, že podľa § 18 zoznam kandidátov uverejní (alebo požiada o uverejnenie obec) MIESTNA VOLEBNÁ KOMISIA. Teda nielen jej predseda. Môžete si zájsť aj so svedkom za ostatnými členmi komisie. Do včera mali byť nominovaní aj členovia obvodnej komisie. Môžete osloviť aj ich. Do 28. októbra má byť nominovaná Ústredná volebná komisia...
Ad: Kandidátna listina
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 24. 10. 2010 9:33)
Sergej napísal:
"... Podľa § 16 odsek 3 je čo má obsah. kand. listina kde je spomenutá aj vek a povolanie. Ak nemal uvedené tak nemal byť zaregistr."
To je len Váš názor. Povolanie patrí k údajom, ktoré si môže občan sám zvoliť. Podobne ako národnosť. Niektorí si preto uvádzajú národnosť eskymácku... Povolanie naviac je termín odlišný od zamestnania. Ale aj o zamestnaní platí to, čo som vyššie uviedol o povolaní. Niektorí si napr. na Facebooku uvádzajú povolanie pre Krista, niektorí žiadne a asi polovica neuvádza nič. Tým nechcem povedať, že na mieste zapisovateľa by som kandidáta neupozornil na MOŽNOSŤ" nezaregistrovania, ak si údaj nedoplní.
Komentár k zákonu, ktorý vydalo Ministerstvo vnútra SR uvádza v tejto veci:
"Nedodržanie obsahových náležitostí MÔŽE mať za následok napr. nezaregistrovanie kandidáta na kandidátnej listine." Teda "môže" a nie "musí". Iné by bolo, keby nejaký kandidát kandidoval v dvoch obciach a v oboch vy podpísal falošné vyhlásenie alebo by ignoroval rozhodnutie súdu, ktoré by ho zbavilo voličského práva. Takého kandidáta komisia zaregistrovať nemôže. Keby to bolo tak jednoduché, ako si predstavujete Vy, že zákon musí, aj v tej najmalichernejšej veci platiť do bodky, nemuseli by o registrácii rozhodovať súdy - iba ak o tom, či nejaká bodka na svojom mieste kandidátnej listiny naozaj je, alebo ide len o pigmentovú škvrnu na papieri... Mám napr. čerstvé rozhodnutie súdu v prospech kandidáta, ktorému chýbal jeden z troch podpisov a iste podobne rozhodli aj mnohé iné súdy. Keby ste Vy aj s väčšinou komisie hlasovali za nezaregistrovanie Vášho politického protivníka, pevne verím, že súd by také rozhodnutie zvrátil. Aj keď nevylučujem, že jeden súd by zvrátil, iný ponechal, kým o tom nerozhodol ústavný súd.
"§17 odsek 4 to sa týka kandidátov ak neboli zaregistr. môžu sa odvolať do 3 dní. Ako sme mohli vedieť, keď sme neboli v komisii pri rozhodov. o registr. ale sme si to všimli teraz na úradnej tabuli asi 1 týždeň ako je vývesený zoznam. Tak čo môžme urobiť. Asi vyplýva, že pre predsedu komisie neplatí zákon a môže si robiť čo chce."
Aj keby ste si to všimli v deň vyvesenia oznamu, bolo by to neskoro, ak by ste prekročili spomenutú trojdňovú lehotu. Viete predsa všeobecne o prieťahoch súdov - a predsa v týchto veciach platí aj pre ne mimoriadna lehota 3 dni. Čo by ste chceli? Aby v prípade zvolenia niekoho, kto sa Vám nepáči a Vy by ste si to všimli, hoci aj po voľbách, by sa pre takú ťalafatku mali opakovať voľby. Alebo chcete lehotu natiahnuť na 7 dní, na 10 dní? A o toľko dní predĺžiť aj celú prípravnú fázu volieb? Čo chcete? Mali ste možnosť žiadať nahliadnuť do kandidátnych listín aj deň po ich odovzdaní, aj deň po rozhodnutí komisie. Nehovoriac o tom, že ste mali možnosť osloviť akúkoľvek opozičnú stranu, že chcete, aby boli voľby vo Vašej obci aj s ich účasťou, aj s účasťou ich zástupcu v okrskovej a aj v miestnej volebnej komisii.
Prenosná volebná schránka
(Peter, 23. 10. 2010 23:13)
Dobrý večer.
Taktiež ma zaujíma odpoveď na otázku od Jozefa zo dňa 21.10.2010.
Kandit. listina
(Sergej, 23. 10. 2010 16:58)
Reagujem na vašu odpoveď.Podľa § 16 odsek 3 je čo má obsah. kand. listina kde je spomenutá aj vek a povolanie. Ak nemal uvedené tak nemal byť zaregistr.
§17 odsek 4 to sa týka kandidátov ak neboli zaregistr. môžu sa odvolať do 3 dní. Ako sme mohli vedieť, keď sme neboli v komisii pri rozhodov. o registr. ale sme si to všimli teraz na úradnej tabuli asi 1 týždeň ako je vývesený zoznam. Tak čo môžme urobiť. Asi vyplýva, že pre predsedu komisie neplatí zákon a môže si robiť čo chce.Asi sa niečo tají. Inde po obciach je uverejnené aj vek a povolanie na úradnej tabuli. Pre iných zákon platí pre iných nie ako je to vlastne. Na koho sa môžme obrátiť?
Ad: Kandid. listina
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 23. 10. 2010 0:50)
Miestna volebná komisia skúma PREDOVŠETKÝM, či kandidát SPĹŇA podmienky pre kandidatúru. Ak komisia zaregistrovala niektorého kandidáta, ktorý spĺňa podmienky, ale v kandidátnej listine je nejaký formálny nedostatok, podľa § 17, odsek 4 (platí aj pre registráciu kandidáta na starostu),
môže iná strana, ktorá v obci kandiduje alebo nezávislý kandidát podať návrh na zrušenie registrácie v termíne do troch dní od rozhodnutia komisie na okresný súd, čo samozrejme je dnes už po termíne.
Kandid.listina môže byť zaregist.?
(Sergej, 22. 10. 2010 18:22)Ja by som chcel vedieť či môže byť komisiou zaregistrovaná kand.listina alebo vyhlásenie kandidáta, ktorý kandid. za stranu SNS ale neuviedol aké má povolanie? Všimli sme si to na úradnej tabuli.Či podľa zákona spĺňal podmienky? Ak nie, na koho sa môžeme obrátiť ak ho komisia zaregistrovala nesprávne?
Ad: Člen volebnej komisie
(Karol Nagy, karolnagy77@gmail.com, 22. 10. 2010 9:22)
Áno, člena okrskovej volebnej komisie môže delegovať len strana, ktorá podáva kandidátnu listinu pre voľby poslancov.
Zákon č. 346/1990 hovorí o kreovaní volebných komisií už v § 11, najmä ods. 4. Tu sa však, pre prípad okrskovej komisie len odvoláva na § 15 Okrsková volebná komisia, ods. 1, ktorý znie:
"(1) Každá politická strana, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná pre voľby do OBECNÉHO (MESTSKÉHO) ZASTUPITEĽSTVA, deleguje najneskôr 20 dní predo dňom volieb do okrskovej komisie jedného člena a jedného náhradníka."
Kľúčovou by mohla byť otázka, či starosta (primátor) je súčasťou obecného (mestského) zastupiteľstva alebo nie. Odpoveď nachádzame v zákone č. 369/1990 o obecnom zriadení. Podľa § 10 sú orgánmi (samosprávy) obce:
obecné (mestské) zastupiteľstvo
starosta obce (primátor mesta)
Starosta obce teda nie je súčasťou obecného zastupiteľstva a ani obecné zastupiteľstvo mu nie je podriadené (Hoci obecné zastupiteľstvo napr. určuje výšku platu starostu, na druhej strane napr. starosta vedie rokovania obecného zastupiteľstva...) Voľby starostu sú vlastne osobitnými voľbami od volieb obecného zastupiteľstvo. Preto občania volia na dvoch hlasovacích lístkoch (v BA, KE až štyroch), komisie vytvárajú aj zvlášť zápisnice pre obe voľby (v BA, KE až štyri voľby). Spoločné sú len volebné miestnosti, volebné komisie, voličské zoznamy.
Predpokladám, že nik z poslancov a iných spracovateľov a predkladateľov zákona o voľbách a jeho noviel si ani neuvedomil, že môže nastať situácia, keď strana alebo koalícia strán môže byť takto diskriminovaná. A verím, že pri najbližšej novele, resp. pri procese prerokúvania nového tzv. Volebného kódexu si vec všimnú a diskrimináciu odstránia.
Účasť na sčítaní hlasov
(Anton Stašov, 4. 11. 2010 7:10)